Inkorten van ligger en aanpassen van kruisingshoek
Bij voorkeur wordt de ligger over de volledige lengte hergebruikt. Bij het pilotproject viaduct A1 Hoog Burel kon dat helaas niet. Dat komt omdat er een ontwerp gemaakt was met nieuwe liggers waar niet vanaf geweken kon worden.
Sparingen voor wapening einddwarsdrager en hijsgaten.
Door het inkorten van de liggers, sluit de einddwarsdrager op een andere plaats aan op de liggers dan hoe deze oorspronkelijk (met sparingen) is geproduceerd.
Schaderegistratie en -herstel
De ligger kan als schade hebben en door het modificeren kan extra schade ontstaan. Deze dient hersteld te worden om de levensduur te kunnen garanderen. Dit blijkt goed uitvoerbaar te zijn.
Eventuele schade t.g.v. doorzagen druklaag
Het doorzagen van de druklaag gaat beheerst. Helaas is het niet mogelijk om dit kaarsrecht uit te voeren om de liggers inclusief druklaag eventueel aansluitend op elkaar terug te plaatsen.
Eventuele schade t.g.v. doorboren (eind)dwarsdrager
Het doorboren van de (eind)dwarsdragers en momentvaste verbindingen boven het steunpunt kan ook schade veroorzaken.
Eventuele schade t.g.v. transport en opslag
Tijdens het hijsen, transport en opslag van de liggers moet geborgd worden dat hijsgaten op de juiste locaties worden aangebracht. Dat is zoveel mogelijk aan de uiteinden van de liggers om de evenwichtssituatie met de voorspanning te borgen.
Eventuele schade t.g.v. zagen liggers
Het heeft de voorkeur om te ontwerpen met beschikbare liggers. Daarmee wordt de grootste duurzaamheidswinst bereikt.
Eventuele schade t.g.v. verwijderen druklaag en einddwarsdragers
Op pagina 'Verwijderen druklaag en einddwarsdragers' is al ingegaan op het verwijderen van de druklaag en einddwarsdragers. Hier zijn verschillende methoden voor. Deze methodes verschillen in kwaliteit, prijs, snelheid en hinder.
Eventuele schade t.g.v. aanbrengen sparingen
Op pagina 'Sparingen voor wapening einddwarsdrager en hijsgaten' is al ingegaan op het aanbrengen van de sparingen. In de pilot is gebruik gemaakt van een hulpconstructie waardoor het boren van de sparingen zeer gecontroleerd is uitgevoerd.
Schadeherstel onder verantwoordelijkheid van constructeur en inspectie
Het schadeherstel vindt plaats door een gecertificeerd betonschade herstelbedrijf. Onder verantwoordelijkheid van een bewezen ervaren constructeur en op basis van een zorgvuldige inspectie.