Auteur afbeelding: Asfalteren viaduct Hoog Burel, Dura Vermeer

Informatie afbeelding: Erik Karst Fotografie

Inleiding

Dit rapport is een verantwoording voor fase 2 van het Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire viaducten. Waarin de leerervaringen worden vastgelegd en handreikingen worden gedaan aan projecten voor het hergebruik van prefabliggers, type omgekeerde T-liggers met druklaag. Dit document zal ook openbaar beschikbaar worden gesteld via www.circulaireviaducten.nl.

Waar bij veel overheden duurzaamheidsambities als beleid zijn opgenomen, blijkt het in projecten moeizaam te zijn om deze ambities te realiseren. Hiervoor zijn innovaties nodig omdat de reguliere werkwijzen en oplossingen niet volstaan en moeten de extra kosten en risico’s worden afgedekt. Dit rapport is opgesteld door en vanuit het gezichtspunt van het consortium Liggers2.0, die ambitieus en voortvarend te werk gaat om prefabliggers te hergebruiken om de duurzaamheidsambities praktisch vorm te geven, in het bijzonder in circulaire viaducten.

In het kader van de Rijkswaterstaat oproep SBIR Circulaire viaducten[1] zijn 10 haalbaarheidsonderzoeken uitgevoerd (fase 1) met een beschrijving van een pilot die in fase 2 uitgevoerd kan worden. Er zijn 3 haalbaarheidsonderzoeken geselecteerd om hun pilot ook daadwerkelijk uit te voeren. De pilot dient vooral inzicht te geven in de technische en economische haalbaarheid, impact en draagvlak.

Het Eindrapport van fase 1–Haalbaarheidsonderzoek, Hergebruik Prefabliggers (HPL), SBIR Circulaire viaducten[2] dient als basis voor fase 2. Fase 2 bestaat uit de pilot om prefabliggers uit een bestaand viaduct te oogsten, te modificeren en her te gebruiken in een nieuw viaduct. Waar over een viaduct wordt gesproken kan ook een brug worden ingevuld. Het consortium Liggers2.0 dat voor fase 1, fase 2 en de opschaling gevormd is, bestaat uit:

  • HaskoningDHV Nederland B.V. [Royal HaskoningDHV of RHDHV];

  • Vlasman Betonbewerkings- en Slooptechnieken B.V. [Vlasman];

  • Dura Vermeer Infra Participaties B.V. (afdeling Urban Mining) [Dura Vermeer];

  • Haitsma Beton B.V. [Haitsma].

SGS Intron [SGS] is als onafhankelijk toetser ingeschakeld.

In het rapport wordt gebruikt gemaakt van de [verkorte naam]. Zie ook bijlage A1 voor een toelichting van de partners met hun duurzaamheidsvisie.

Dit eindrapport fase 2 beschrijft:

  • Toelichting op de innovatie van Liggers2.0;

  • Impact, haalbaarheid, economisch perspectief;

  • Reflectie op fase 2;

  • De projecten;

  • Lessons learned;

  • Handreikingen en aanbevelingen;

  • Conclusies, belemmeringen en aanbevelingen.

Naast dit rapport is de opgedane kennis, voortgang, informatie en ervaringen uitgedragen via LinkedIn. Via diverse presentaties zoals bij de Betondag, het Beton Event, Connect Webinar, InfraTech, IABSE Praag, IABSE Gent, IABSE NL, IALCCE Milaan, ICCRRR Kaapstad, VNconstructeurs en Webinar Betonvereniging. Ook via vakbladen zoals 2x in Cement, 2x in Bridge Design & Engineering, een aantal keer in Cobouw en in het vakblad Civiele Techniek. Daarnaast is het project genomineerd geweest voor de Infratech innovatieprijs, de Vernufteling 2023 en IABSE awards 2023.

Bronnen zijn aan de onderzijde van elke pagina weergegeven indien van toepassing. Voor de verklarende woordenlijst zie bijlage A3.

In eerste instantie worden samenvattingen van een hoofdstuk weergegeven. Deze zijn opgevolgd door de totale tekst onder een uitklapmenu 'meer info' en plaatselijk aanbevelingen in lichtblauwe tekstvakken. 

  • 1 Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, „SBIR Oproep Circulaire viaducten-Samenwerken aan de toekomstige vraagstukken van vandaag,” AT/2020/03, 1 maart 2021 versie 3.
  • 2 Royal HaskoningDHV, Vlasman, Dura Vermeer en Haitsma, „Eindrapport fase 1-Haalbaarheidsonderzoek Hergebruik Prefabliggers (HPL) kenmerk BH2830TPRP2102181200,” 15 maart 2021.