Auteur afbeelding: Plaatsen hergebruikte liggers in de zijvelden van Hoog Burel

Informatie afbeelding: Rijkswaterstaat

Impact, haalbaarheid, economisch perspectief

Gedurende het SBIR-traject is in de verschillende fasen getoetst op de impact, haalbaarheid en economisch perspectief. In dit hoofdstuk wordt verantwoording afgelegd over deze aspecten.

Tijdens fase 1 (haalbaarheidsonderzoek) is de impact, de haalbaarheid en het economisch perspectief beschouwd [1]. Hierin is ook het voorstel voor fase 2 opgenomen. Doordat de beoogde pilotprojecten InnovA58 en N33 uit de SBIR oproep [2] niet de gelegenheid konden bieden voor de uitvoering van de pilot is bij de start van fase 2 gezocht naar een pilot binnen het eigen consortium waardoor fase 2 afwijkt van de plannen uit fase 1. Hierbij speelde sterk mee dat Liggers2.0 graag in een echt project wilde aantonen dat het hergebruik van prefab betonnen liggers mogelijk is, terwijl het SBIR-team van RWS er op aandrong om een pilot uit te voeren in een RWS-project, hetgeen betekende dat de al aangeschafte liggers bij Cirwinn vanwege de beperkte lengte niet konden worden ingezet. Uit de zoektocht naar een nieuwe match is het winnen van liggers uit de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen ontstaan (waar Vlasman al betrokken was), in combinatie met het juist door Dura Vermeer verworven project A1 Hoog Burel.

Totstandkoming van de pilot

Het is mooi om te ervaren dat er projectmanagers zijn die in hun project ruimte willen geven aan deze innovatieve duurzame pilot. Zoals de projectmanagers van Dura Vermeer en die van Rijkswaterstaat. Nadat de projectmanager van Dura Vermeer van het project 'A1: vervanging viaduct Hoog Burel' het pilotvoorstel heeft beoordeeld heeft hij deze optie ingebracht bij Rijkswaterstaat. Vanwege het innovatieve karakter is het belangrijk dat alle betrokken partijen voldoende vertrouwen hebben in het succes van de pilot. Dit betreft de volgende 4 partijen:

  • Opdrachtgever A1: vervanging viaduct Hoog Burel, Rijkswaterstaat Programma’s, Projecten en Onderhoud, locatie Arnhem als vertegenwoordiging van Rijkswaterstaat Oost-Nederland inclusief de toekomstig beheerder.

  • Opdrachtnemer A1: vervanging viaduct Hoog Burel, Dura Vermeer (Infra Regio Noord Oost).

  • Partner SBIR circulaire viaducten, Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud.

  • Partner SBIR circulaire viaducten, Liggers2.0 (Dura Vermeer, RHDHV, Haitsma en Vlasman).

Gezamenlijk is de intentie uitgesproken de pilot binnen het project A1: vervanging viaduct Hoog Burel uit te voeren. Waarbij afgesproken is om het formele Go-No Go moment uit de SBIR-procedure af te wachten voor het daadwerkelijk akkoord voor de uitvoering. Om het risico van een No Go besluit voor het project A1 Hoog Burel weg te nemen is afgesproken om parallel aan het originele ontwerp de pilot uit te werken. Daarbij is een moment ingebouwd voor een besluit om de nieuw beoogde liggers niet te produceren bij een Go, omdat hiervoor in de plaats de herbruikbare liggers gaan worden toegepast. Deze werkwijze heeft goed gewerkt, de nieuwe liggers zijn tijdig en tegen geringe kosten afbesteld bij producent Haitsma.

Op internet is veel projectinformatie gepubliceerd door zowel Rijkswaterstaat (Rijkswaterstaat Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, 2022) als Dura Vermeer [3], dit is mogelijk niet meer allemaal te raadplegen.

  • 1 Royal HaskoningDHV, Vlasman, Dura Vermeer en Haitsma, „Eindrapport fase 1-Haalbaarheidsonderzoek Hergebruik Prefabliggers (HPL) kenmerk BH2830TPRP2102181200,” 15 maart 2021.
  • 2 Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, „SBIR Oproep Circulaire viaducten-Samenwerken aan de toekomstige vraagstukken van vandaag,” AT/2020/03, 1 maart 2021 versie 3.
  • 3 Dura Vermeer, „Vervanging viaduct Hoog Burel - Circulariteit en duurzame sloop,” 2022. [Online]. Available: https://www.duravermeer.nl/projecten/vervanging-viaduct-hoog-burel/.