Auteur afbeelding: Inhijsen liggers zijvelden viaduct Hoog Burel

Informatie afbeelding: Rijkswaterstaat

Go/No go fase 2b

Door de projectdynamiek was het belangrijk dat er tijdig een ‘Go’ gegeven kon worden om herbruikbare liggers bij het project 'A1: vervanging viaduct Hoog Burel' toe te passen. Vanwege:

  1. Afspraken met donorproject om het oogsten van de liggers door te zetten. Oogsten december 2021.

  2. Afspraken met de liggerleverancier, om reservering voor het produceren van nieuwe liggers te annuleren. Deze annuleringskosten nemen stapsgewijs toe als later in het proces tot annuleren wordt overgegaan. Een belangrijke tussenstap was de deadline van december 2021.

  3. Het ontwerpproces van het project 'A1: vervanging viaduct Hoog Burel', waarbij een alternatief DO tijdig (januari 2022) vastgesteld moest zijn.

Door het succesvolle verloop van fase 2a, waarbij iedereen (Liggers2.0, aannemer Hoog Burel, Opdrachtgever Hoog Burel en SBIR-projectteam RWS) overtuigd werd van de haalbaarheid om de liggers van KW 21 her te gebruiken bij het viaduct A1-Hoog Burel is dit met een formele Go van het SBIR-projectteam RWS bekrachtigd [1]. Daarna zijn alle afspraken bekrachtigd, te beginnen met het oogsten van de KW 21 liggers.

Bij het oogsten van twee halve dekken van KW 21 kwamen er meer liggers vrij dan voor de pilot viaduct A1-Hoog Burel nodig zijn. Het is gelukt om deze extra liggers te matchen met het project Oling 5 te Appingedam. Het ontwerp van project Appingedam is volledig afgestemd op de beschikbare liggers. Deze liggers zijn zonder in te korten maximaal benut voor hergebruik. Enkel de oplegtand is afgezaagd. Dit project was een mooie generale repetitie voor de pilot viaduct A1-Hoog Burel. Het oogsten, transport, modificeren en de opslag van de KW21 liggers t.b.v. het project Appingedam is uitgevoerd door consortium Liggers2.0. Het project Appingedam is verder uitgevoerd door Strukton.

Als beheersmaatregel zijn er 3 liggers als reserveliggers in het proces meegenomen. Deze zijn getransporteerd van Groningen naar het opslagterrein in Apeldoorn. Doordat het modificeren niet geleid heeft tot problemen, zijn deze liggers verder niet gemodificeerd. Eén ligger betreft de buitenste ligger van het viaduct, die naast de druklaag ook nog voorzien is van een schampkant. Na het plaatsen van de liggers voor het pilot viaduct A1-Hoog Burel, zijn deze reserveliggers getransporteerd naar het opslagterrein van Urban Miner te ’s Gravendeel, waar deze 3 liggers van 19,2m lengte opgeslagen zijn voor een nieuwe match. Het modificeren van deze liggers start als er duidelijkheid is over de bestemming. Hier zijn al gesprekken over gaande.

  • 1 Rijkswaterstaat, „Verslag Go/No Go moment Liggers 2.0,” 9 dec 2021.