Auteur afbeelding: Situatie viaduct Hoog Burel voor start vervanging van het viaduct

Viaduct A1-Hoog Burel – Dura Vermeer

Locatie: Hoog Buurloseweg Ugchelen, Apeldoorn. 52.185420, 5.886609 (WGS1984)

Datum: 13 jan ’23 en 17 jan ‘23

Matchmaking gastproject

Doordat er vanuit het SBIR-project door Rijkswaterstaat geen gastproject beschikbaar werd gesteld, waren we erg blij met het projectteam van Dura Vermeer Infra Regio Noord Oost die aan de pilot wilde meewerken. In de tenderfase van het project “A1: vervanging viaduct Hoog Burel" was de MKI-waardering gelimiteerd zodat de extra kosten voor hergebruik van liggers niet door het MKI-voordeel kon worden gecompenseerd. Na gunning ontstond een mooie kans om onze innovatie van het hergebruik van liggers toe te passen.

Projectopgave

Het viaduct A1-Hoog Burel betreft een vervangingsopgave. Het bestaande viaduct was meer dan 50 jaar oud en had betonschade aan de onderkant van het viaduct. Het viaduct bestond uit 4 overspanningen en had een in-situ gestort betondek. Aan beide zijden van de A1 bevindt zich natuur, zodat het nieuwe viaduct passend moest zijn binnen de contouren van de bestaande weg. Dit beperkte de mogelijkheid voor duurzamere varianten en de mogelijkheid om het nieuwe viaduct naast het bestaande viaduct te bouwen. De impact was dat de omwonenden slecht bereikbaar waren tijdens de periode dat de Hoog Buurlose weg werd afgesloten voor de sloop tot aan de openstelling van het nieuwe viaduct. Om deze reden is door omwonenden een bezwaarprocedure gevoerd, waardoor het project vertraagd werd. Met extra aandacht voor de bereikbaarheid van de hulpdiensten heeft de rechter wel groen licht gegeven voor de vervanging van het viaduct.

Het ontwerp

Het nieuwe viaduct bestaat ook uit 4 overspanningen en is opgebouwd met prefab liggers. Daarnaast zijn ook de middenpijlers in prefab uitgevoerd om de bouwsnelheid te optimaliseren en de hinder voor de weggebruikers op de A1 te minimaliseren.

Het viaduct is over de as van de bovenlangsgaande Hoogbuurlose weg gemeten 89m lang, heeft vier overspanningen (13,5m, 31m, 31m en 13,5m) en heeft een kruisingshoek van 60⁰ t.o.v. de A1 die onderlangs gaat. De A1 is richting Hengelo 12,5m breed en richting Amsterdam (met een extra invoegstrook) 16,7m breed. De Hoogbuurlose weg is 7m breed met een vrijliggend fietspad van 3m breed. Het brugdek is inclusief leuningen 11,5m breed. Het brugdek wordt opgebouwd uit 8 aaneengesloten omgekeerde T-liggers met een breedte van 1,2m en randliggers van 0,95m breed.

Overslaan: Interactief 3d model (Autodesk)

De interactieve content hieronder is mogelijk niet toegankelijk.

Interactief 3d model (Autodesk)

Interactief 3d model (Autodesk)

Uw keuze voor cookies van derden

Op deze positie is een element verwerkt dat wordt verzorgd door een derde partij. Het is mogelijk dat deze en andere partijen cookies plaatsen op uw computer, daarom moeten wij toestemming vragen voor we de inhoud kunnen laten zien. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie over ons beleid.

Figuur 24 Wagemaker, 3D ontwerp van het nieuw te bouwen viaduct, opgebouwd met prefabliggers

Voor het aanzicht van het viaduct was het van belang dat de randligger over de gehele lengte van het brugdek een constante hoogte heeft. Omdat er nooit onderdoorgaand verkeer onder de zijoverspanningen zal komen, is geaccepteerd dat er een hoogteverschil ontstond tussen de omgekeerde T-liggers en de randbalkliggers. Dit bood in het reguliere ontwerp ruimte om de liggers uit de zijoverspanning te optimaliseren met een lagere constructiehoogte en nu ook uit te voeren met een circulaire ligger (hergebruikte ligger). Deze ligger heeft een andere constructiehoogte dan de hoofdoverspanning.

 Het ontwerp van het nieuwe viaduct dicteerde de afmetingen van de herbruikbare ligger. Er moesten 16 herbruikbare liggers gevonden worden met een lengte van 14m. Doordat liggers maar beperkt kunnen worden ingekort is gezocht naar vrijkomende liggers met een lengte van 17,5m. Uiteindelijk is het gelukt om te matchen met de liggers uit KW21. Deze hadden een lengte van 19,2m maar waren in te korten tot 14m.

Figuur 25 Doorsnede van zijoverspanning met hergebruikte liggers, DO-tekening (Dura Vermeer, ,,Ontwerp en realisatie viaduct Hoog-Burel-42202196-00197,'' 19-10-2021.)
Figuur 26 Boven- en zijaanzicht van de in te korte KW21 ligger (incl. wap.)

Door de eis dat er slechts 2 dilatatievoegen in het brugdek mochten komen in combinatie met de scherpe kruisingshoek, korte eindvelden en grote totaallengte van het brugdek is er veel gerekend om een goed ontwerp te maken. De opleggingen kunnen de verplaatsingen opnemen zonder zelf te verplaatsen. In Figuur 27 is de schematisatie weergegeven met de einddwarsdragers in het groen.

Figuur 27 Indeling druklaag als orthotrope plaat in het 2.5D SCIA Engineer model

De realisatie

In het weekend van 4 t/m 7 november 2022 is het bestaande viaduct gesloopt. Op 17 december 2022 is de prefab middenpijler op de fundatie geplaatst. Op 21 december ’2022 zijn de nieuwe prefabliggers in de hoofdoverspanning geplaatst en op 13 en 17 januari 2023 de hergebruikte liggers in de zijoverspanningen.