Aanpassen en modificeren
Het aanpassen/modificeren van de liggers is probleemloos verlopen. Voor alle projecten (liggers Kromwijkdreef gemodificeerd bij Cirwinn, liggers KW21 gemodificeerd in Spijk en liggers KW21 gemodificeerd in Apeldoorn) is dezelfde techniek toegepast. Het succes van het modificeren is dat vanuit de werkvoorbereiding kritisch naar het ontwerp is gekeken en andersom. Alle expertise en ervaring was aanwezig bij de afstemming, wat geleid heeft tot een goede voorbereiding en door vakmensen volgens plan is uitgevoerd.
Meer info
Verwijderen in-situ beton
Aandachtpunt was de zwaarte van de toe te passen betonhamers en snelheid/aandacht waarmee het in-situ beton van de druklaag en einddwarsdragers verwijderd werd. Er was een risico op het afspatten van schollen beton en het beschadigen van de beugels die vrijkomen. We hebben al geconstateerd dat de druklaag bij het ene donorproject meer hechting had aan de prefabligger dan het andere donorproject. Bij meer hechting is de productiesnelheid lager en vraagt het verwijderen van in-situ beton meer zorg. Kwaliteit moet voor tijd gaan anders zijn de schades moeilijk te beheersen.
Zagen/inkorten van de ligger
Bij het zagen werkte de toepassing van een lintzaag heel mooi. De zaagsnede is vlak genoeg voor hergebruik. Aandachtspunt is een goede ondersteuning en maatvoering en er rekening mee te houden dat de zaag in het midden van de uitgezette lijn wordt geplaatst. Daarnaast is het belangrijk om de lintzaag goed in te stellen om zaagschade te voorkomen. Het was goed mogelijk om de ligger onder de benodigde scherpe kruisingshoek (60°) van het project viaduct A1-Hoog Burel in te korten.
Boren van gaten
Het ontwerp van de einddwarsdrager kan afgestemd worden op de positionering van de gaten t.b.v. de wapening in de einddwarsdrager. Zo hebben we het ook gedaan. Door de schuine kruising was het moeilijker om gaten te boren zonder wapening te raken, maar zelfs bij de schuine kruising van 60° is het gelukt. Het signaleren van de beugels is na het verwijderen van de druklaag eenvoudiger, omdat de beugels als verbindingswapening buiten het betonoppervlak van de ligger steken.
Daarnaast zijn er voor het hijsen gaten haaks door het lijf heen geboord. Achteraf bleek dat het goed mogelijk was om te hijsen door de schuine gaten voor de wapening van de einddwarsdrager. Er zijn dan geen extra hijsgaten benodigd.
Schade herstel
Bij het modificeren van de liggers voor het project Appingedam bleken er geen schades te zijn ontstaan die een risico vormden voor de vereiste restlevensduur van 15 jaar. Voor het garanderen van een restlevensduur van 100 jaar was het voor het project “A1: vervanging viaduct Hoog Burel” wel nodig om schades te herstellen. Daarbij is ook het zaagvlak geconserveerd, zodat een mogelijke aantasting van de (voorspan)wapening op de kopvlakken voorkomen wordt. Daarnaast zijn de eerdere reparaties van aanrijdschade opnieuw uitgevoerd. De aanhechting van de eerdere reparaties was onvoldoende.
Omdat de originele uitsparing in de liggers voor de verloren bekisting niet maatvast vrijgemaakt kon worden, is gekozen om met houten latten (ingeboord aan de bovenzijde van het lijf) te zorgen voor voldoende oplegvlak voor de verloren bekisting voor de nieuwe druklaag. Het schadeherstel is door een gespecialiseerd en gecertificeerd bedrijf uitgevoerd. Uiteindelijk zien de liggers na het modificeren en schadeherstel er als nieuw uit. De liggers kunnen weer heel lang mee.