Auteur afbeelding: Oogsten liggers KW21 te Groningen

Informatie afbeelding: Wietse de Jong, Rijkswaterstaat

Samenwerking betrokken partijen

Schematische weergave van samenwerking tussen Haitsma, RHDHV, Vlasman, Dura Vermeer en SGS. SGS als keurende/certificerende partij, Vlasman voor bewerking van de liggers, Dura Vermeer als aannemer, Haitsma als verkoper en transporteur en RHDHV als adviseur/ingenieurs.
Werkverdeling tussen de partners van consortium Liggers 2.0

Het succes van de innovatie is te danken aan de goede samenwerking en het partnership van alle partijen. Hierbij is het meewerken aan duurzame oplossingen voor veel partijen en personen een belangrijke drijfveer.

Meer info

Door de goede samenwerking tussen alle betrokken partijen was er op elk gebied veel expertise zodat goed afgestemd werd. Van afstemming met beleidsmakers van het ministerie, contractmanagement t.b.v. de verschillende overeenkomsten tot werkvoorbereiding en uitvoeringskennis. De pilot is succesvol vanwege de bereidheid deze kennis ook met elkaar te delen zodat snel en adequaat de juiste werkzaamheden op het juiste moment konden worden uitgevoerd.

Een belangrijk uitgangspunt is dat de samenwerking/partnership ook is opgeschreven in de SBIR-overeenkomst tussen Rijkswaterstaat en consortium Liggers2.0. Waarbij direct vanaf de start het partnership is omarmd en dit ook tijdens de uitvoering als zodanig invulling heeft gekregen. Hierbij heeft consortium Liggers2.0 veel verantwoordelijkheid kunnen nemen zodat de voortgang kon worden geborgd.

De samenwerking is belangrijk omdat meerdere partijen overtuigd moeten worden en akkoord moeten kunnen gaan met het toepassen van een innovatie. Bij het project viaduct A1-Hoog Burel is vanuit de vertegenwoordiging van Dura Vermeer in Liggers2.0 aan de projectmanager van Dura Vermeer Infra Regio Noord Oost gevraagd om deze innovatie toe te passen in het project viaduct A1-Hoog Burel. Het project viaduct A1-Hoog Burel betreft het vervangen van een bestaand viaduct door een nieuw viaduct.

Nadat de aannemer ruimte wilde geven aan het toepassen van deze duurzame oplossing was er ook een akkoord nodig van Rijkswaterstaat als opdrachtgever. Het IPM-team van Rijkswaterstaat voor het project staat immers los van het SBIR-projectteam van Rijkswaterstaat. Tussen deze teams heeft afstemming plaatsgevonden. Afgesproken is dat beide teams het proces en berekeningen van de herbruikbare liggers toetsen. De berekeningen van de herbruikbare ligger zijn ook door de coördinerend constructeur van de aannemer getoetst. Uiteindelijk hadden we te maken met 4 partijen[1] die akkoord moesten zijn met de aangehouden uitgangspunten, de modellering en het uiteindelijke ontwerp. Door vooraf aan te geven dat de liggers worden voorzien van een kwaliteitsverklaring met betrekking tot de uitvoering was er bij de opdrachtgever gedurende het gehele proces voldoende vertrouwen om mee te werken.

Uiteindelijk hebben wij gezamenlijk een mooi resultaat bereikt zodat deze innovatie, de toepassing van herbruikbare liggers, toe te passen in de nieuwe constructie voor het viaduct, zonder afbreuk te doen aan de contractuele eisen die voor het project viaduct A1-Hoog Burel gelden.

Doordat de meerkosten voor het innovatieve proces afgedekt werden door het beschikbare SBIR-budget was het mogelijk om veel verschillende partijen mee te krijgen. De extra kosten werden vergoed maar niet meer dan dat. Dit haalde wel de financiële druk weg bij de meewerkende partijen. De medewerking aan een duurzame innovatie is belangrijker gebleken dan het commerciële belang.

  • 1 RWS PPO als opdrachtgever, RWS GPO als partner SBIR, Dura Vermeer Infra Landelijke projecten als opdrachtnemer en combinatie Liggers2.0 als partner SBIR en verantwoordelijk voor de pilot.