Auteur afbeelding: Inhijsen liggers zijvelden viaduct Hoog Burel

Informatie afbeelding: Rijkswaterstaat

Matchmaking

Voordat de herbruikbare liggers kunnen worden toegepast is het van belang een goede match te hebben van liggers die uit een donorproject geschikt gemaakt kunnen worden voor een gastproject.

De pilot viaduct A1-Hoog Burel is een mooi voorbeeld, omdat het noodzakelijk werd een nieuwe match te maken voor zowel het gastproject als voor het donorproject. Hiervoor is de medewerking nodig van verschillende partijen. Het bijzondere van de medewerking bij onze pilot is dat dit geen financieel voordeel aan de partijen heeft gegeven en dat men ook de bijbehorende risico’s accepteerde. Men wilde graag meewerken aan een duurzame innovatie. De vraag is of de matchmaking net zo makkelijk gaat als partijen commerciële of strategische belangen inbrengen. Dat begint al met de insteek van Rijkswaterstaat. Onze liggers waren nu "gratis”, maar de bereidheid van partijen om zonder winstoogmerk mee te doen kan bijvoorbeeld veranderen als marktpartijen zouden moeten betalen aan Rijkswaterstaat om vrijkomende liggers over te nemen.

Wat betreft de afstand was een match tussen een donorproject in Groningen en een gastproject in Apeldoorn niet ideaal. Een tussengelegen Rijkswaterstaat-steunpunt in Staphorst bleek niet geschikt voor het transport, opslag en modificeren. Vlasman heeft voor het gastproject in Appingedam het opslagterrein in Spijk georganiseerd en Dura Vermeer/Urban Miner heeft dat gedaan voor het gastproject in Apeldoorn (namelijk het opslagterrein van firma Hoogeboom in Apeldoorn). De doorlooptijd was kritisch voor de pilot viaduct A1-Hoog Burel. De tijdsdruk op het donorproject was groot. Vertraging vanwege slechte weersomstandigheden was niet acceptabel. In het geval van slechte weersomstandigheden was er dus geen ruimte om een grotere doorlooptijd t.b.v. het demonteren te accepteren. Uiteindelijk had het donorproject geen vertraging maar het gastproject viaduct A1-Hoog Burel wel.

Het matchmaken is gelukt door de goede samenwerking van de partijen en medewerking aan de duurzame pilot. De kennis en het netwerk van Liggers2.0 om projecten te matchen speelde een rol, en zeker ook de medewerking van Rijkswaterstaat (namens de Opdrachtgever en namens het SBIR RWS team) en de contacten naar de aannemer van het donorproject.

Verkrijgen gastproject

Bij de start van fase 2 bleek dat het niet mogelijk was om op de verzorgingsplaats van het project InnovA58 een brug samen te stellen met de liggers die in fase 1 vanuit het A9 Kromwijkdreef waren vrijgekomen. Vanuit Rijkswaterstaat was het niet mogelijk om een gastproject aan te bieden, zeker omdat dit met lopende DBFM-contracten contractueel lastig is te organiseren. Aan consortium Liggers2.0 is gevraagd een gastproject te zoeken, met een voorkeur voor een project waar een partner binnen het consortium Liggers2.0 betrokken is.

Dit project is gelukkig vrij snel gevonden, het betreft het project “A1: vervanging viaduct Hoog Burel” van onze partner Dura Vermeer. In het kader van de V&R opgave moest dit bestaande viaduct vervangen worden door een nieuw viaduct. RWS PPO heeft dit project op de markt gebracht en aan Dura Vermeer Infra Regio Noord Oost gegund.

Verkrijgen donorproject

De afmetingen van de overspanningen voor het viaduct A1-Hoog Burel waren al vastgesteld (14m). De beschikbare Kromwijkdreef liggers (22m) uit fase 1 waren hier niet voor geschikt. Onze partner Vlasman is betrokken bij het project A7 Aanpak Ring Zuid te Groningen, voor de combinatie Herepoort. Van dit project kwamen uit KW21 geschikte liggers vrij (19m) die matchten. Wel waren de vrijkomende liggers langer dan gewenst. In principe willen we liggers maximaal inkorten met 20%, maar op basis van een eerste berekening hadden we er vertrouwen in dat ook deze inkorting aantoonbaar haalbaar is.

Omdat volgens planning de liggers in voorjaar van 2022 beschikbaar moesten zijn, is ingezet op het tijdig verkrijgen van deze liggers.

Door de medewerking van combinatie Herepoort (Max Bögl, Züblin, Oosterhof Holman Infra, Koninklijke Sjouke Dijkstra en Roelofs Wegenbouw) is het gelukt de liggers te verkrijgen. Belangrijke randvoorwaarden zijn dat de demontage moest passen binnen het geplande sloopweekend, waarbij door de combinatie Herepoort het verkeer bovenlangs al tijdig werd omgezet om de voorbereidende werkzaamheden uit te kunnen voeren.

De contacten zijn gelegd nadat het zuidelijke viaduct al was gesloopt. Het ging om het oogsten van de liggers uit het noordelijke viaduct. Een mooie kans was dat er gewerkt werd met een tussenfasering waarbij er 1 rij liggers over 4 velden vrij kwamen. Deze zijn gedemonteerd om te gebruiken voor nader destructief onderzoek aan de liggers en vervolgens vergruisd.