Inspecteren, beproeven en keuren
Door de beschikbaarheid van de Kromwijkdreefliggers en de eerder geoogste testligger konden de voorgenomen uitvoeringsmethoden vooraf getest worden. Alle stappen: Verwijderen druklaag, inkorten en boren zijn vooraf beproefd. De resultaten zijn geïnspecteerd en door de belanghebbenden (Liggers2.0, Dura Vermeer regio Noord Oost, SBIR-projectteam Rijkswaterstaat, RWS-PPO en SGS) akkoord bevonden voor toepassing. Voor het project Appingedam zijn deze technieken ook toegepast. Ter plaatse van opslaglocatie Spijk zijn de liggers ontdaan van de tandoplegging, druklaag en einddwarsligger. Dit vormde een extra test alvorens deze oplossing toe te passen binnen het Rijkswaterstaat areaal.
Vanwege de vereiste levensduur van 100 jaar is bij de pilot viaduct A1-Hoog Burel een kritische inputcontrole gedaan op de liggers. Hieruit volgde dat alle geoogste en getransporteerde liggers herbruikbaar waren. De reserveliggers hoefden niet ingezet te worden. Er was frequent toezicht op de verschillende uitvoeringsstappen. De meeste zorg gaat uit naar mogelijke beschadigingen van de beugels tijdens het verwijderen van de druklaag. In afstemming met de constructeur is gekeken welk percentage beschadigd mocht worden. Hoewel het sloopproces hieraan voldeed is toch bijgestuurd zodat deze beugels minder werden beschadigd. De beugels zorgen voor de aanhechting tussen de prefabliggers en in-situ druklaag zodat het brugdek als één geheel functioneert.
Overwogen is om nog een belastingproef uit te voeren met een gelijkmatige belasting op de ligger. Beslist is om dit niet te doen omdat de meerwaarde hiervan niet opweegt tegen de kosten. Uit algemene proeven op prefabliggers is bekend dat de op te nemen belasting veel groter is dan de maximaal toegestane belasting. De KW21 liggers worden in het project viaduct A1-Hoog Burel door de kortere overspanning minder zwaar belast dan de situatie waarin ze zich jarenlang hebben bewezen.
Na het uitvoeren van alle stappen zijn de beschadigingen en schades geïnspecteerd en vastgelegd. Deze schades waren allemaal eenvoudig te repareren. Na deze reparaties zijn alle liggers opnieuw gekeurd. Het resultaat van deze keuring (wat betreft documentatie, vastlegging en schouw) was dat alle liggers herbruikbaar waren en dat er een kwaliteitsverklaring verstrekt kon worden.