Technische Haalbaarheid
Het is gelukt! Zelfs met de grote technische uitdaging in het project is de technische haalbaarheid aangetoond.
Toelichting
De pilot viaduct A1-Hoog Burel gaf een grote ontwerpopgave door de zeer schuine kruisingshoek van 60°, het lengteverschil met de beschikbare liggers en de voorwaarde dat er geen voegen boven de steunpunten aangebracht mocht worden. Het betekende namelijk dat heel onorthodox niet elke ligger wordt opgelegd op een oplegblok. Hiermee wordt gezorgd voor een vereiste minimale oplegdruk per oplegblok. Een minimale oplegdruk voorkomt dat de oplegblokken willen gaan verschuiven. Dit betekent dat een deel van de liggers ‘hangt’ aan de einddwarsdrager, die de belasting afdraagt naar de naastgelegen ligger, waar wel een oplegblok aanwezig is. Idealiter worden de liggers hierop ontworpen door het aanbrengen van voldoende ophangwapening in de liggers. Omdat dit bij herbruikbare liggers niet mogelijk is (deze wapening kan niet achteraf worden aangebracht), is het ontwerp van de einddwarsdrager hierop aangepast. En is gecontroleerd of de herbruikbare liggers alle belastingen kunnen opnemen. Zie ook het artikel in Cement [1].
Als hergebruik mogelijk is binnen de technische randvoorwaarden van het viaduct A1-Hoog Burel (schuine kruisingshoek en geen oplegblok onder elke ligger), dan kan hergebruik van prefabliggers binnen de gegeven randvoorwaarden vrijwel altijd toegepast worden.
- 1 Ir. Rob Vergoossen, Ing. Gert-Jan van Eck PMSE, Ir. Danny Jilissen, „Hergebruik prefab T-liggers (1),” Cement, 2022 oktober 2022.