Auteur afbeelding: Inhijsen liggers zijvelden viaduct Hoog Burel

Informatie afbeelding: Rijkswaterstaat

Testen van modificeerbaarheid te oogsten liggers KW 21

Met de Kromwijkdreefliggers was de methode voor het verwijderen van de druklaag en het beton van de einddwarsdrager al succesvol getest. De betonkwaliteit en aanhechting van de KW 21 liggers bleek hechter te zijn dan bij de Kromwijkdreefliggers, waardoor er mogelijk wel schades kunnen ontstaan bij het modificeren.

De vierde tussentijds vrijgekomen KW 21 ligger is getransporteerd naar het Cirwinn terrein te Almere. Hier is succesvol het beton van de druklaag verwijderd en het beton van de einddwarsdrager van de ligger verwijderd zonder beschadiging van de ligger. Het inkorten van de ligger is succesvol verlopen met gebruik van een lintzaag. Dit vraagt wel deskundigheid van de specialist, omdat door een verkeerde instelling van de lintzaag of een verkeerde ondersteuning van de delen, scheuren kunnen ontstaat. Uit de proef volgt dat de liggers ook onder de gewenste kruisingshoek ingekort kunnen worden, wat nodig is bij het modificeren van de liggers t.b.v. de pilot viaduct A1-Hoog Burel.

Het plaatsvast aanbrengen van boorgaten in de ligger, zonder daarmee (voorspan)wapening te beschadigen, is succesvol verlopen. Dit ondanks de kruisingshoek waarmee de gaten aangebracht moesten worden en de geringe tolerantie t.o.v. de wapening.

De beoogde methoden voor het verwijderen van de druklaag voldeden allemaal. Met betrekking tot de druklaag zagen we wat betreft aanhechting wel een verschil met de aanhechting van de druklaag op de Kromwijkdreefliggers. Dit kan per project aanzienlijk verschillen.