Verkrijgen van draagvlak
Het is gelukt! Er is voldoende draagvlak gecreëerd bij de partijen die wilde meewerken aan de innovatie. De partijen, inclusief de vergunningverleners zijn overtuigd met betrekking tot de aantoning van de constructieve draagkracht, de levensduur en de uitvoerbaarheid.
Vanuit de partijen die betrokken zijn bij de innovatie was deze overtuiging er. Anders was het consortium Liggers2.0 niet geselecteerd om de pilot uit te voeren. Voor de partij die de innovatieve pilot ruimte geeft in het reguliere project, is dit veel moeilijker. Kunnen de geldende contracteisen met deze variant voldoende ingevuld worden?
Om aan de constructieve draagkracht, de levensduur en uitvoerbaarheid te voldoen zijn er geen contracteisen aangepast. Het ontwerp is ook niet aangepast t.g.v. het toepassen van herbruikbare liggers. Om geen vertraging te veroorzaken in het ontwerpproces en vergunningprocedure is er wel een parallel spoor bewandeld. Parallel aan het ontwerp (tekeningen en berekeningen) met het viaduct met nieuwe liggers is er een ontwerp (tekeningen en berekeningen) gemaakt met herbruikbare liggers. Het was helaas niet toegestaan om de kruisingshoek, voegen en de overspanningslengten te optimaliseren aan de beschikbare liggers. Daarmee zou nóg meer duurzaamheidswinst behaald kunnen worden. Op basis van uitvoerige berekeningen is de constructieve veiligheid aangetoond. Het ontwerp is door alle partijen getoetst en akkoord bevonden. Daarmee is het gelukt om voldoende draagvlak te krijgen.