Auteur afbeelding: Plaatsen van hergebruikte ligger project Appingedam - Oling5

Informatie afbeelding: NCG

Eventuele schade t.g.v. zagen liggers

Het heeft de voorkeur om te ontwerpen met beschikbare liggers. Daarmee wordt de grootste duurzaamheidswinst bereikt. Het zal echter vaak voorkomen dat liggers ingekort moeten worden en/of geschikt gemaakt moeten worden voor een andere kruisingshoek dan waarvoor ze oorspronkelijk zijn geproduceerd. Het is namelijk gangbaar om de kruisingshoek van het dek ook toe te passen bij de liggeruiteinden om hiermee de opleglengte van de ondersteuning te minimaliseren.

Voor het zagen bestaan meerdere methoden. In de pilot is gekozen voor het werken met een lintzaag. Het vraagt expertise om de lintzaag zo in te stellen dat er een vlakke zaagsnede ontstaat zonder dat er schade ontstaat of dat de hoeken van de liggers bij de zaagsnede afbreken. Daarbij is de richting waarin gezaagd wordt en een goede ondersteuning ter weerszijden van de zaagsnede van groot belang. Voor de ondersteuning is het wenselijk dat het terrein waar wordt gemodificeerd een draagkrachtige ondergrond heeft. Het is mogelijk om de liggers in te korten vóór of na het verwijderen van de druklaag. In de pilot viaduct A1-Hoog Burel is er bewust gekozen om eerst te zagen en dan de druklaag te verwijderen. Dit heeft tot goede resultaten geleid.

Bij het zagen is er een risico op beschadiging van het beton. Het risico op beschadiging van de (voorspan)wapening is kleiner. Wel valt de dekking op de (voorspan)wapening bij de zaagsnede weg.

Bij pilot viaduct A1-Hoog Burel zijn bij het schadeherstel de liggeruiteinden van een specifieke coating voorzien zodat de (voorspan)wapening bij de zaagsnede is beschermd. Daarnaast zijn de liggeruiteinden opgenomen in de in-situ aangebrachte einddwarsdragers en daarmee zijn ze tijdens de levensduur goed beschermd.