Innovaties nog uit te werken

Innovatie optimaliseren einddwarsdrager

We zijn gewend om de hoogte van de einddwarsdrager te optimaliseren tot de constructiehoogte van het dek. Hiermee wordt het dek stijver. Maar de einddwarsdrager wordt moeilijk doorzaagbaar. Door de hoogte van de einddwarsdrager te verkleinen kan deze doorzaagbaar worden en de losmaakbaarheid van de liggers vergroten.

Innovatie optimaliseren hoogte druklaag

Het gewicht van de druklaag beperkt de draagkracht. Zeker nu door de huidige dimensioneringseisen de druklaag veelal 250mm dik is, waar de druklaaghoogte van bij de liggers die nu vrijkomen kleiner is, namelijk 170mm à 190mm. Door te werken met wapening die niet corrosief is, kan gewerkt worden met minder grote betondekkingen en een minder hoge druklaag.

 Deze innovatie zou meegenomen worden in het Horizonproject. Helaas ontbrak de financiering om deze innovatie uit te voeren en uiteindelijk is deze innovatie niet ingediend bij de subsidie aanvraag. De financiering van viaducten ligt bij de opdrachtgevers en niet bij opdrachtnemers, wat de subsidieaanvraag en innovatie voor marktpartijen bemoeilijkt.

Innovatie geprefabriceerde druklaag

In principe ontstaat er bij toepassing van een omgekeerde T-liggers met druklaag en kokerliggers een cel constructie. Een optie is om deze celconstructie als alternatief met I liggers samen te stellen door op de omgekeerde T-ligger ook een bovenflens aan te brengen. De innovatie is om deze bovenflens prefab aan te brengen, zodat met de maatvastheid het mogelijk is om deze prefabelementen dwars voor te spannen om constructiehoogte te winnen.

In het verleden is in Amerika ervaring opgedaan om de druklaag prefab aan te brengen. Wij willen ook graag deze ervaring opdoen. Wij willen hiervoor de 3 reserveliggers uit KW 21 inzetten. Helaas was er vanuit de Green Deal en/of het Betonakkoord nog geen partij die een pilot wilde uitvoeren en die deze innovatie wil financieren. Bij de pilot zullen we in eerste instantie te maken krijgen met hogere kosten.