Auteur afbeelding: Modificeren van de liggers (verwijderen druklaag, zagen en boren)

Sparingen voor wapening einddwarsdrager en hijsgaten.

Door het inkorten van de liggers, sluit de einddwarsdrager op een andere plaats aan op de liggers dan hoe deze oorspronkelijk (met sparingen) is geproduceerd. Dit betekent dat er nieuwe sparingen gemaakt moeten worden om de wapening t.b.v. de einddwarsdrager door het lijf van de ligger te leiden. Daarbij is het van belang om de locatie van de voorspanwapening en wapening te weten, zodat deze niet door het boren van deze sparingen wordt beschadigd. Hiervoor is het gewenst de productietekeningen te hebben. Of er moet een ligger opgeofferd worden voor destructief onderzoek. Wat betreft de voorspanning lopen de meeste strengen horizontaal in de flenzen van de ligger. De voorspanning in het lijf van de ligger loopt in een geknikte lijn. Als de knik/het neerdrukpunt achterhaald kan worden, is er een grotere zekerheid over het verloop van de voorspanning, wat ook voor de berekeningen van belang is.

Doordat de beugels en haarspelden uit de ligger steken, zijn deze goed te detecteren. De sparingen kunnen daardoor goed tussen deze beugels en haarspelden geboord worden. Bij een scherpe kruisingshoek wordt de marge echter kleiner. Maar zelfs met de hele scherpe kruisingshoek van onze pilot viaduct A1-Hoog Burel is het mogelijk gebleken om de gaten schuin te boren (evenwijdig aan de kruisingshoek) zonder dat hierdoor wapening beschadigd is.

Ook de hijsvoorzieningen zullen veelal niet herbruikbaar zijn. Gekozen is om extra hijsgaten aan te brengen. Deze hijsgaten zijn haaks op de ligger aangebracht. Dit gaat makkelijker en er is meer vrijheid in de hoogte om deze gaten te boren. Deze hijsgaten moeten aan de uiteinden aangebracht worden, om het evenwicht tussen voorspanning en eigen gewicht niet te verstoren.

Bij voorkeur wordt gebruik gemaakt van bestaande sparingen en hijsvoorzieningen. Maar als het nodig is blijkt het goed mogelijk te zijn om hiervoor (schuine) gaten door het lijf van de ligger aan te brengen, zonder dat dit schade veroorzaakt aan de betonconstructie, de (voorspan)wapening en de beugels of haarspelden.

De diameter van de hijsgaten dient ruimte te bieden aan het aanbrengen van de hijspinnen die voor het ophijsen met de kraan ingezet wordt. Hier kunnen verschillen optreden wat betreft lengte en diameter. Geadviseerd wordt om de hijsvoorzieningen vooraf met de transporteur af te stemmen.