Ontwerpen met hergebruikte liggers
Er is een andere mindset in projecten nodig en een transitie om van lineair ontwerpen over te stappen naar circulair ontwerpen. Het ontwerp van Viaduct A1-Hoog Burel is circulair vanwege de inpassing van hergebruikte liggers. Duurzamer is het ontwerp in Appingedam waar tijdens de ontwerpfase de lengte van de brug is afgestemd op de beschikbare liggers.
Meer info
Ontwerp Appingendam - bij Oling 5
Omdat er meer liggers geoogst konden worden dan bij pilot viaduct A1-Hoog Burel worden toegepast, is er een extra match gemaakt met het project in Appingedam. Het ontwerp van de brug, die vrijwel volledig uit herbruikbare materialen bestaat, kon geoptimaliseerd worden op basis van de beschikbare materialen. Met een haakse kruising was het eenvoudig om een goed ontwerp te maken. Doordat het om een tijdelijke brug gaat met een levensduur van 15 jaar was er geen extra zorg m.b.t. het herstellen van schades.
Ontwerp viaduct A10-Hoog Burel
Het ontwerp van viaduct A1-Hoog Burel was een uitdaging omdat het ontwerp identiek moest zijn aan het aanbiedingsontwerp met nieuwe liggers. Door de korte overspanning, de afwezigheid van voegen bij de middenpijlers en een scherpe kruisingshoek, was het nodig de liggers niet allemaal van een oplegblok te voorzien maar op te nemen in de einddwarsdrager. Het ontwerp moest passen binnen de geldende contracteisen, er was geen ruimte om in het belang van de pilot of in het belang van een duurzamere oplossing hiervan af te wijken.
Voor de pilot was het misschien het ultieme bewijs wat er met vrijkomende liggers mogelijk is. Dit heeft echter verhoudingsgewijs veel afstemming en ontwerpinspanning gevraagd. Geadviseerd wordt om vanuit de contracten meer ruimte te geven, zodat het ontwerp economischer afgestemd kan worden op de herbruikbare liggers of andere duurzame/ innovatieve oplossing. Zo is er maar één ontwerpspoor nodig. Nu zijn er twee sporen gevolgd: één met de reguliere oplossing en één met de oplossing met herbruikbare liggers. De keuze voor toepassen van herbruikbare liggers is in een laat stadium gemaakt, ook omdat de beschikbaarheid van de liggers uit het gastproduct pas laat gegarandeerd was
Als we hergebruik een kans willen geven dan moeten we bij toekomstige projecten (na gunning van het project) het contractueel makkelijker maken om de kans te vergroten om hergebruikte liggers toe te passen.
Vergunningen/bestemmingsplan
Het project 'A1: vervanging viaduct Hoog Burel' ligt in een natuurgebied, wat geen ruimte liet voor optimalisatie. Als we de kruisingshoek hadden kunnen vergroten was de totale brugdeklengte minder geworden, wat ook minder materiaalgebruik vraagt. Bij andere projecten speelt mee dat voor een circulair viaduct de slankheid van het brugdek minder fraai is dan bij een regulier ontwerp. Omdat in de planfase allerlei studies zijn uitgevoerd op basis van de reguliere constructiehoogte van een viaduct, kan het tot vertraging leiden wanneer rekening moet worden gehouden met een grotere constructiehoogte.
Het is dus vanaf nu belangrijk om in de voorbereidingsfase/planvorming rekening te houden met een grotere constructiehoogte. Daarmee is het eenvoudiger om een match te maken met beschikbare liggers, maar ook ruimte te bieden voor andere circulaire oplossingen.