Auteur afbeelding: Plaatsen hergebruikte liggers in de zijvelden van Hoog Burel

Informatie afbeelding: Rijkswaterstaat

Haalbaarheid

Het is gelukt! Het feit dat op pagina 'De projecten i.r.t. de SBIR-pilot' verschillende succesvolle projecten zijn beschreven, toont de haalbaarheid aan. In de basis komt dit omdat gewerkt wordt met kwalitatief zeer goed materiaal, wat alleen maar sterker wordt in de tijd.

Meer info

Het geloof in de noodzaak van een duurzame samenleving wordt door veel enthousiaste collega's ondersteund. Voor de haalbaarheid is een goede samenwerking nodig. Over alle partijen heen hebben wij deze samenwerking ervaren. Het risico is dat met een commercieel belang bepaalde samenwerkingen onder druk komen te staan. Terwijl voor deze innovatie we heel afhankelijk zijn van samenwerking met een groot aantal partijen. Door matchmaking kunnen afhankelijkheden tussen projecten ontstaan.

Naast het feit dat de pilot met hergebruik van liggers een technische innovatie is, is het zeker ook een procesinnovatie geweest. Zoals hiervoor geschetst vraagt hergebruik van liggers de samenwerking tussen ketenpartijen, die bij productie van nieuwe liggers niet aan de orde is.

Het betekent ook dat naast de traditionele projectbelangen (Tijd, Geld, Kwaliteit) ook Duurzaamheid mee moet worden beschouwd. De duurzaamheidsambitie moet meewegen in keuzen in vormgeving, verkeershinder, onderhoud e.d. om zo kansen te bieden om te ontwerpen met beschikbare materialen.

Dit betekent dat in een vroeg stadium (planstudie) rekening moet worden gehouden met een (bijvoorbeeld 0,10m of 0,20m) hogere constructiehoogte. En dat rekening wordt gehouden met viaducten die langer worden dan de minimaal ontworpen afmetingen en meer ruimte vragen. Daarnaast moet er in alle projectfasen ruimte zijn voor een creatiever ontwerp- en realisatieproces en moet rekening worden gehouden met mogelijke vertragingen en acceptatie daarvan om daarmee duurzamere oplossingen te kunnen uitvoeren.