Matchmaking
Voor hergebruik is een aanbod- en vraagkant nodig, dus matchmaking. Belangrijke invloed daarop is de lengte van de ligger, de tijd (de momenten van vrijkomen en hergebruik) en plaats (om de transportafstanden te minimaliseren).
Meer info
In de paragraaf Voorgespannen prefabliggers, omgekeerde T-liggers is terug te lezen dat wat betreft aanbod (donorviaduct) er voldoende mogelijkheden zijn. Voor de vraagkant zijn er nieuwe projecten nodig die de duurzaamheidsambitie waar willen maken. Als er meer vraag en aanbod is, kunnen er efficiëntere matches worden gemaakt. Efficiëntie in optimaal hergebruik, transportafstanden en tijd. Onder optimaal hergebruik wordt verstaan dat zoveel mogelijk lengte van de ligger wordt hergebruikt. Kansen ontstaan als door de beschikbaarheid van langere liggers de landhoofden efficiënter kunnen worden ontworpen of meer (ecologische) ruimte geboden kan worden aan de onderlangs kruisende infrastructuur.
Voor de transportafstanden moet er rekening mee worden gehouden dat het modificeren van liggers veelal niet op de locatie uitgevoerd kan worden van het donorviaduct of gastviaduct. Er wordt nagedacht over het vormen van enkele opslaglocaties verdeeld over het land om de transportafstanden te verkleinen tussen het donorviaduct en opslag/modificeerlocatie en tussen de opslag/modificeerlocatie en gastviaduct.
Niet elke opslaglocatie is geschikt: er moet een draagkrachtige ondergrond zijn en ze moeten goed bereikbaar zijn voor lange en zware transporten en geen overlast veroorzaken in de omgeving bij het modificeren, zie ook de paragraaf Opslag.
Voor de matching in tijd moet rekening worden gehouden met onzekerheden in de planning van het project van het donorviaduct en de planning van het project van het gastviaduct. Idealiter zijn de liggers op de opslaglocatie beschikbaar als de ontwerpkeuze voor het gastviaduct gemaakt wordt. Dit betekent wel dat liggers langer opgeslagen moeten worden, wat extra opslagkosten met zich meebrengt.
Het grootste donorproject voor herbruikbare liggers is de A9 Badhoevedorp-Holendrecht. Rijkswaterstaat werkt eraan om zoveel mogelijk van de 1300 vrijkomende liggers te oogsten en op te slaan t.b.v. potentiële gastprojecten. Maak als project hier zoveel mogelijk gebruik van.