Auteur afbeelding: Inhijsen liggers zijvelden viaduct Hoog Burel

Informatie afbeelding: Rijkswaterstaat

Kansen en risico’s

In bijlage A5 zijn de kansen en risico’s opgenomen zoals in het haalbaarheidsonderzoek zijn gemeld, met de praktijkervaring uit fase 2.

Hieronder zijn een aantal kansen en risico's toegelicht. In een later stadium van het rapport zijn er een aantal aan toegevoegd  die te vinden zijn in de uitklapmenu's. 

Kansen

  1. Meekoppelen andere te hergebruiken onderdelen.

  2. Vergroten platform hergebruikte liggers.

  3. Vergroten van aanbod.

Risico’s

  1. Geen gastproject beschikbaar voor toepassing pilot.

  2. VTH heeft problemen met herbruikbare liggers waardoor bouwvergunning pilot niet wordt verleend.

  3. Problemen met tijdschema pilot in gastproject.

  4. Restlevensduur 100 jaar kan onvoldoende aangetoond worden.

  5. Businessmodel scoort onvoldoende in kosten/EMVI.

Aanvullende kansen en risico’s:

Aanvullende kansen 

  • Extra projecten uitvoeren met beschikbare liggers.

  • Toepassing van de 3 reserve liggers.

  • Het gastproject vertraagt waardoor matchmaking beter mogelijk is. Dit is ook gebeurd t.g.v. procederen door belanghebbenden. De liggers waren tijdig beschikbaar, maar hoefden niet onder tijdsdruk gemodificeerd te worden.

Aanvullende risico's 

  • Vrijkomende liggers hebben onvoldoende beton- of staalkwaliteit.

  • Vrijkomende liggers hebben te veel schades of aantastingen die de levensduur beperken.

  • Liggers kunnen door weersomstandigheden niet conform planning worden geoogst waardoor matching niet meer lukt. Omdat in januari groot onderhoud aan asfaltmachines plaats vindt, zou een vertraging meteen een impact van maanden hebben op het gastproject. Dit omdat het aanvragen van tijdslots een lange voorbereidingstijd vergt om verkeershinder zoveel mogelijk te beperken. Daarom kan niet gemakkelijk worden geschoven met werkzaamheden.