Eventuele schade t.g.v. aanbrengen sparingen
Op pagina 'Sparingen voor wapening einddwarsdrager en hijsgaten' is al ingegaan op het aanbrengen van de sparingen. In de pilot is gebruik gemaakt van een hulpconstructie waardoor het boren van de sparingen zeer gecontroleerd is uitgevoerd. Na het verwijderen van de druklaag is een groot deel van de wapening detecteerbaar. Met de pilot viaduct A1-Hoog Burel hebben we te maken gehad met een scherpe kruisingshoek van 60° en een beugelafstand van 300mm. Hierdoor was er een minimale marge om tussen de beugels een sparing onder een hoek van 60° aan te brengen. Het boren is op een enkel schadegeval na allemaal goed gelukt. Met een constructieve berekening is aangetoond dat de beperkte opgetreden schade aan de beugels en haarspelden geen beperking geeft op de constructieve veiligheid en levensduur van de ligger.
Na het boren is het goed om de boorkern te controleren op aanwezigheid van doorboorde wapening en ook met een magneet in het boorgat hierop te toetsen.