Auteur afbeelding: Visualisatie lessons learned

Informatie afbeelding: Hugo Seriese (Buro Brand)

Opslaglocatie

De voorziene opslaglocatie voor de liggers van de pilot bij Rijkwaterstaat steunpunt Staphorst bleek ongeschikt. Door de lengte van de liggers hebben we ondanks meesturende achterassen van de oplegger, te maken met grote draaicirkels. Het is belangrijk om te controleren of de locatie bereikbaar is. In dit geval paste het niet met de toegangspoorten en bomen. Er was een kapvergunningprocedure nodig voor de bomen om de toegang geschikt te maken voor het bijzondere transport. Hoe langer de liggers, hoe moeilijker de toegankelijkheid kan zijn.

In ons project is een lijst opgesteld met eisen waar de opslag minimaal aan moet voldoen. Daarnaast kunnen huizen en bedrijven beperkend zijn op geluid- en stofhinder. De voorkeur heeft het om een vaste, goed geoutilleerde opslaglocatie te hebben waar de liggers gemodificeerd kunnen worden.

Gekozen is om de liggers op te slaan en te modificeren bij de firma Hoogeboom te Apeldoorn. Dit terrein werd al door Dura Vermeer gehuurd voor de opslag van diverse prefab onderdelen t.b.v. het snel kunnen bouwen van het viaduct. Er was nog voldoende ruimte beschikbaar om de herbruikbare liggers te modificeren. Dit functioneerde prima: de opslaglocatie was voorzien van verharding, en er was permanent een beheerder aanwezig. Het vrijkomende beton (druklaag en afgezaagde delen) kon op het terrein door de firma Hoogeboom tot betongranulaat worden vergruisd. De hinder van het modificeren viel binnen de vergunningsvoorwaarden en er waren geen klachten van omwonenden.

Om de liggers goed te kunnen modificeren zijn deze liggers op hogere balken geplaatst. De liggers zijn voor de bereikbaarheid ruim uit elkaar geplaatst. Om opslagkosten te beperken, zijn de liggers na het modificeren en het schadeherstel, tweehoog strak naast elkaar opgetast. Hierbij is gebruik gemaakt van de nieuwe hijsgaten door het lijf heen.