Eventuele schade t.g.v. verwijderen druklaag en einddwarsdragers
Op pagina 'Verwijderen druklaag en einddwarsdragers' is al ingegaan op het verwijderen van de druklaag en einddwarsdragers. Hier zijn verschillende methoden voor. Deze methodes verschillen in kwaliteit, prijs, snelheid en hinder. Bij de methode met de betonhamer ontstond er soms schade aan de bovenzijde van de liggers. De bovenzijde zal veelal beschermd worden door het aanbrengen van de nieuwe druklaag. In onze pilot viaduct A1-Hoog Burel is gekozen om deze schades op de opslaglocatie al te herstellen. Het is belangrijk dat de verbindingswapening met de druklaag intact blijft. Dit betekent dat bij het verwijderen van de druklaag hier voorzichtig mee omgegaan moet worden. Het laatste deel moet eventueel handmatig worden verwijderd om schade aan beugels en haarspelden te voorkomen.
Bij het verwijderen van de druklaag vermindert de belasting op de ligger zodat ook de doorbuiging wijzigt. Dit mag echter geen grote wijziging zijn. Het bleek in de praktijk moeilijk om met een voldoende grote nauwkeurigheid het doorbuigingsverschil te meten (voor en na het verwijderen van de druklaag). Wel is geconstateerd dat de doorbuiging in de verschillende fase geen bijzonderheden vertoonde. Een aanwijzing voor schade kunnen doorbuigingsverschillen tussen de liggers onderling zijn.