Auteur afbeelding: Plaatsen van hergebruikte ligger project Appingedam-Oling5

Informatie afbeelding: NCG

Plaatsen van de herbruikbare prefabligger

Het plaatsen van herbruikbare prefabliggers is gelijk aan het plaatsen van nieuwe prefabliggers. Alleen is het evenwicht tussen het eigen gewicht en de voorspanning bij ingekorte liggers kritischer.

Meer info

Waar bij nieuwbouw voor de verschillende overspanningen gewerkt wordt met een gelijke constructie hoogte, kan de constructiehoogte bij herbruikbare liggers afwijken. Dit betekent dat in de uitvoering praktische verschillen ontstaan tussen liggerhoogtes bij verschillende overspanningen. Ook kan een hoogteverschil ontstaan tussen de randligger en overige liggers. Dit vraagt extra detaillering maar is goed uit te voeren. In andere gevallen zal geaccepteerd moeten worden dat de brug minder slank oogt dan met nieuwe liggers mogelijk is. De slankheid (verhouding constructiehoogte ten opzichte van de overspanningslengte van de ligger) kan minder zijn omdat door het eventueel inkorten van de liggers deze verhouding wijzigt. Door herbruikbare liggers in zijvelden toe te passen zal dit niet maatgevend zijn.

Na het modificeren van de liggers (verwijderen van de druklaag en eventueel inkorten) is het nog belangrijker om de liggers aan de uiteinden te hijsen en te ondersteunen. Dit omdat de relatief grote voorspankracht kan zorgen voor opbuiging van de ligger. Het evenwicht tussen het eigen gewicht en de voorspankracht is kritischer. Bij tijdelijke opslag is het goed mogelijk om liggers compact naast elkaar en boven elkaar op te slaan. De liggers hoeven ook verder niet beschermd te worden. Wel blijft de juiste positie van de ondersteuning ook bij het stapelen een aandachtspunt.

Tijdens de pilot is na het inmeten van de liggers op lengte en opbuiging het legplan bepaald. Daarbij moet bedacht worden dat de boorgaten voor het doorvoeren van de wapening van de einddwarsdrager nooit zo plaatsvast zijn als bij een geprefabriceerde ligger. Dit betekent extra aandacht voor het doorvoeren van de wapening wat waarschijnlijk meer tijd vraagt dan bij nieuwe liggers. Bij de pilot viaduct A1-Hoog Burel was dit lastig vanwege het architectonisch ontwerp met opsluiting van de randelementen. Hierdoor moesten er tijdelijk meerdere wapeningsstaven (ook door de laslengte) door hetzelfde boorgat. Dit vroeg een goede afstemming met de uitvoering en het nemen van beheersmaatregelen voor het risico dat deze wapening moeilijk aan te brengen is. Het plaatsen van de herbruikbare prefabliggers en het aanbrengen van de wapening is daarna goed verlopen.