Demontage naar afzonderlijke liggers
Bij de omgekeerde T-ligger wordt gewerkt met een ter plaatse gestorte druklaag. Deze druklaag dient vooraf doorgezaagd en doorgeboord te worden om de liggers als elementen te kunnen demonteren.
Meer info
Regulier wordt een viaduct gesloopt door met betonhamers de constructie in grote delen te breken en te vergruizen, om vervolgens het beton en de wapening te scheiden. Het beton wordt daarna verder vergruisd om als funderingsmateriaal te kunnen dienen en het staal wordt apart gerecycled. In sommige gevallen mag de ondergaande infrastructuur (metro, spoor of watergang) niet gehinderd worden en zal het viaduct in grote delen gedemonteerd worden. In die situaties wordt het financieel gunstiger liggers her te gebruiken, omdat de kosten van demontage al ingecalculeerd zijn.
Het viaduct kan in omgekeerde volgorde worden gedemonteerd t.o.v. de bouw van een viaduct. Eerst wordt het asfalt en de leuningen en randelementen verwijderd. Dan volgt optioneel het verwijderen van de druklaag, de (eind)dwarsdragers en de stootplaten. Daarna worden de (rand)liggers en de opleggingen verwijderd.
Om de hinder op de onderliggende infrastructuur te verminderen is het bij demontage verstandig om de druklaag pas na de demontage te verwijderen en niet ter plaatse. Dit betekent wel dat de liggers met de druklaag zwaarder zijn bij het uithijsen en het transport dan bij nieuwe liggers die immers zonder druklaag worden aangevoerd en ingehesen. De demontage gebeurt per ligger. Bij kleinere liggers is het een optie om per twee liggers te demonteren.
De druklaag heeft een beperkte dikte en kan goed met een bladzaag doorgezaagd worden. De (eind)dwarsdragers zijn hiervoor (vaak) te hoog. Een optie is om hiervoor een draadzaag te gebruiken. In onze pilot is gekozen om te boren en de boorgaten overlappend te boren ('appelboren'), zodat er een grove snede wordt gemaakt.
Bij statisch bepaalde constructies is er tussen de velden een voeg zodat de liggers per veld uitneembaar zijn. Bij statisch onbepaalde constructies loopt de constructie over het steunpunt door, zodat ook boven het steunpunt de liggers met overlappend boren gescheiden moet worden.
Om het risico op schade te beperken, hinder op onderliggende infra te beperken en in de beschikbare tijd te kunnen oogsten is tijdens de pilot gekozen om per ligger de druklaag door te zagen. De methode met overlappende boorgaten is voor de einddwarsdragers gebruikt en voor de verbindingen boven het steunpunt. Zo zijn de liggers incl. druklaag gedemonteerd.
-
Alternatief 1 is om op de locatie van de brug de liggers voor de einddwarsdrager in te korten. Hierbij mag geen spanning ontstaan ten weerszijden van de zaagsnede. Hiervoor is er een draagkrachtige, stijve hulpondersteuning nodig.
-
Alternatief 2 is om de hele druklaag ter plaatse te verwijderen voorafgaand aan de demontage. Deze methode heeft een langere doorlooptijd en veroorzaakt meer hinder voor de onderliggende infrastructuur.
Het demonteren is duurder dan reguliere sloop. Maar het is wel een voorwaarde voor hoogwaardig hergebruik.
Wanneer we meer waarde gaan toekennen aan hergebruik, of hergebruik eisen, zullen er steeds meer viaducten gedemonteerd kunnen worden.