Kansen en risico’s

Tabel 7 Kansen/Risico’s fase 2, Algemeen

Kansen

Toelichting

Maatregel

1 Meekoppelen andere te hergebruiken onderdelen

  • Combinatie richt zich op liggers.

  • Kansen voor toepassing van andere teruggewonnen onderdelen meepakken.

  • Samenwerking met Closing the Loop indien de pilot niet in een gastproject kan worden gedaan.

2 Vergroten platform hergebruikte liggers

  • Liggerbank.nl bekender maken.

  • Platform Urban Miner geeft onvoldoende mogelijkheden.

  • Liggerbank linken aan (nationale) Bruggenbank.

  • Samenwerken met platform Closing the Loop.

  • Aansluiten bij bestaande platforms (bv Insert) voor hergebruik bouwmaterialen.

3 Vergroten van aanbod

  • Bij slopen geen zicht op hergebruik van liggers.

  • Direct herbruikbare liggers A9 en A7 veiligstellen.

  • RWS vragen om opstellen beleidsregel: verplicht herbruikbare liggers opslaan in plaats van slopen.

  • Financieel stimuleren dat liggers niet gesloopt worden.

Risico’s

Toelichting

Maatregel

1 Geen gastproject beschikbaar voor toepassing pilot

  • De opgeslagen liggers kunnen toegepast worden in een gastproject met vraag naar 22m of maximaal 20% korter. Mogelijk ontstaat geen match.

  • Extra liggers verwerven die passen bij gastproject.

  • Pilot uitvoeren bij verzorgingsplaats InnovA58 (brugdek met 5 liggers waar weg over te graven watergang wordt geleid).

2 VHT heeft problemen met herbruikbare liggers waardoor bouwvergunning pilot niet wordt verleend

  • Voor Pilotviaduct is een omgevingsvergunning nodig; bij aanvraag is geen rekening gehouden met hergebruik liggers.

  • VHT (Veiligheid, handhaving en toezicht) is niet te overtuigen.

  • Circulariteit op agenda plaatsen van overkoepelend orgaan.

  • Interviews met VHT-vertegenwoordigers.

  • Berekening met VHT’er, RWS en TIS doornemen.

  • Kennisinstituut inschakelen voor verifiëren berekening.

  • RWS vragen om ruimere omgevingsvergunning, waarin de pilot past.

  • Pilotviaduct op eigen terrein van Cirwinn/Vlasman opbouwen.

  • Pilot als tijdelijke constructie; liggers ook beschikbaar voor volgend brugdek.

  • Memo “Toe te passen richtlijnen” laten beoordelen door expert, om VHT-ambtenaar vertrouwen te geven.

3 Problemen met tijdschema pilot in gastproject

  • Door pilot kan vertraging in gastproject ontstaan.

  • Optioneel nieuwe liggers als back-up produceren voor gastproject. Bij problemen met hergebruik-ligger deze inwisselen voor nieuwe ligger. Overblijvende nieuwe liggers toepassing bij ander gastproject.

4 Restlevensduur 100 jaar kan onvoldoende aangetoond worden

  • Twijfels/angst in de markt.

  • Onbekendheid met materie.

  • Discutabele restlevensduurmodellen.

  • Notitie Restlevensduur breed verspreiden.

  • Met kennispartners TNO/TU Delft restlevensduurmodellen verbeteren.

  • Nader onderzoek op visueel verdachte plaatsen, dekkingsmeting, Cl-indringing, ASR; eventueel ligger afkeuren of repareren.

5 Businessmodel scoort onvoldoende in kosten/EMVI

  • Bij aanbesteding Hoog Burel onvoldoende stimulans van EMVI-criteria voor hergebruik van liggers (Ambitieniveau te laag).

  • Fictieve score (kosten + EMVI-score) lager dan die van nieuwe liggers.

  • Kosten blijken hoger dan opbrengsten.

  • Uitval% van te hergebruiken liggers is hoger dan aangenomen.

  • Rijkswaterstaat/marktpartij gaat prijs vragen voor of kent restwaarde toe aan herbruikbare liggers.

  • Contractschrijvers van RWS helpen met kennis duurzaamheidsadviseurs om EMVI-criteria te bepalen die wél hergebruik van liggers stimuleren.

  • RWS vragen om voor te schrijven dat te hergebruiken liggers standaard naar opslagterrein worden getransporteerd. Hierdoor worden de extra kosten voor hergebruik van de liggers deels al bij de demontage meegenomen.

  • Uitgangspunt in businesscase: randliggers en 5% veldliggers onbruikbaar.