Auteur afbeelding: Foto's uit 2013, 2016 en 2019

De mate van milieu-impact en circulariteit van de voorgestelde innovatie

De meerwaarde van onze innovatie zit in het hergebruik van prefabliggers, wat een aanzienlijke besparing oplevert in het grondstoffenverbruik, de milieu-impact en de CO2-uitstoot in vergelijking met de traditionele werkwijze. Zie onze Excel bijlage met de berekening conform het format ‘milieu-impact en circulariteit SBIR CiVi’. De milieu-impact is gebaseerd op de representatieve case uit het begin van dit hoofdstuk. Ook is gekeken naar de ontwerpoptimalisatie die hierbij mogelijk is.

We hebben in onderstaande tabel de impact niet alleen op het totale viaduct beschouwd maar ook op de verschillende onderdelen. Waaruit blijkt dat de MKI-besparing van 40% voor het gehele viaduct toeneemt naar 73% als je het op de ligger zelf beschouwd.

Tabel 4 Impact op totaal viaduct en verschillende onderdelen. 

Besparing o.b.v. case

Hergebruik heel viaduct

Hergebruik bovenbouw

Hergebruik ligger+druklaag

Hergebruik ligger alleen

Per viaduct

Per jaar (10 viaducten)

MKI-besparing

40%

49%

61%

73%

€29.460

€294.600

CO2-besparing

45%

57%

72%

87%

331 ton

3310 ton

Abiotische grondstoffen besparing

48%

58%

73%

93%

0,3 kg

3 kg

De MKI-waarde van de innovatie is €44.056 bij een levensduur van 50 jaar. Ten opzichte van onze referentiesituatie (€73.516) bespaart dit €29.460, een verschil van 40%. De winst is in de eerste plaats te verklaren door het hergebruik van materiaal waardoor hiervoor geen milieu-impact hoeft te worden gerekend. Daarnaast zijn nog enkele optimalisaties in het ontwerp mogelijk door het hergebruik. Tot slot is demontage van het vorige viaduct duurzamer dan slopen.

De besparing op CO2-uitstoot is 45% ten opzichte van de referentiesituatie en is op dezelfde manier te verklaren als de reductie van de MKI-waarde. De besparing van abiotische grondstoffen is 48% t.o.v. de referentiesituatie. In ons ontwerp passen we 1.814 ton aan beton en staal toe; in het traditionele ontwerp 3.340 ton. Dat is een besparing van 1.526 ton aan materiaal per viaduct. In de bijlage is nog geen rekening gehouden met het gebruik van Ecobeton voor de in-situ onderdelen zoals de druklaag. Toepassing hiervan zorgt voor een verdere reductie.

Als levensduur voor het viaduct is gekozen voor 50 jaar, omdat uit de praktijk blijkt dat dit de gemiddelde functionele levensduur is. Tegelijk is het mogelijk dat de liggers tot meer dan 200 jaar meegaan. Dit schept mogelijkheden om de levensduur voor de MKI-berekening op te rekken naar 200 jaar. Weliswaar verandert de MKI-besparing relatief weinig (de principes blijven hetzelfde), maar door de liggers voor een 2e en zelfs 3e keer te hergebruiken kan de MKI-waarde over de gehele levensduur van 200 jaar wel aanzienlijk worden gedrukt. Na afloop (leeftijd liggers >200 jaar) kan het beton alsnog tot betonpuingranulaat (in grind, zand en cement) vergruisd worden. Door de hoge kwaliteit van het materiaal en minimale indringing van agressieve stoffen is de kwaliteit van dit granulaat zodanig dat dit zelfs voor 100% het toeslagmateriaal in nieuwe liggers kan vormen.

Om dit inzichtelijk te maken is een kleine rekensom gemaakt met 3 scenario’s:
• Scenario 1: traditionele variant(tv) na elke 50 jaar (tv – tv – tv).
• Scenario 2: traditionele variant en hergebruik(hg) wisselen elkaar af (hg – tv – hg).
• Scenario 3: liggers worden elke 50 jaar hergebruikt (hg – hg – hg).

Tabel 5 Scenario's MKI-waarden en besparing. 

Scenario

MKI-waarde

Besparing (€)

(%)

1

€209.901

  

2

€150.982

€58.919

-28%

3

€119.938

€89.963

-43%