Kan een oude ligger in een nieuw viaduct voldoen aan vigerende normen?
In de afgelopen jaren zijn nieuwe, verzwarende normen gaan gelden. Het beeld leeft dat oudere liggers niet aan deze nieuwe normen kunnen voldoen. Uit de notitie 'Gebruik (bouw)regelgeving voor hergebruik prefabliggers' volgt:
Voor het hergebruik van prefabliggers geldt de RBK als aanvulling op de ROK voor onderdelen die verbouwd (hergebruikt, aangepast, versterkt) worden (dus de liggers). Voor volledig nieuwe onderdelen gelden de nieuwbouwnormen (onderbouw) en dus ook de ROK. De RBK is op die onderdelen niet van toepassing. Omdat bij het type omgekeerde T met druklaag, de druklaag een nieuw onderdeel is en de ligger een bestaand onderdeel, geldt voor de samengestelde constructie de RBK. Echter de detaillering van de wapening in de druklaag (dekking e.d.) moet aan de Nieuwbouweisen (dus ROK) voldoen.
De memo is in het driegesprek met de kennisinstituten besproken. Hier kwamen geen inhoudelijke belemmeringen naar voren m.b.t. de beschreven uitgangspunten.
Op basis van deze uitgangspunten zijn de gedemonteerde liggers gecontroleerd voor toepassing in de pilot. Uit deze berekeningen blijkt dat deze omgekeerde T-liggers RZ700 van 40 jaar oud voldoen. De liggers zijn oorspronkelijk ontworpen conform VB’74 met verkeersklasse 60 uit de VOSB. Voor mogelijke nieuwe situaties zijn de liggers getoetst aan de RBK, de NEN8700 serie en de Eurocodes.