Auteur afbeelding: Foto's uit 2013, 2016 en 2019

Case

KW 155 Kromwijkdreef te Amsterdam
5 jaar oude liggers met een lengte van 35,5m (dek tussen assen 2- 3)

Vanuit dit aanbod hebben we gekeken naar de vraagkant. Hiervoor hebben wij de case Viaduct Kniplaan in de A4 Burgerveen-N14 gekozen. Zie de website https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projectenoverzicht/a44-vernieuwen-brug-en-viaducten, ten zuiden van het knooppunt Hofvliet vindt de verbreding aan de buitenzijde plaats. Voor deze verbreding moet het viaduct bij de Kniplaan vervangen worden.”

De Kniplaan gaat over de A4 heen. Voor onze case gaan we uit van de komende vervangingsopgave (zie onderstaande figuren). Behalve met de verbreding van de A4 (2x4 naar 2x5 rijstroken) en verbreding van de Kniplaan, wordt rekening gehouden met een toekomstige verdere verbreding naar 2x6 rijstroken. Met onze lange liggers is het mogelijk gebleken om conform de huidige situatie te werken met een economisch aantrekkelijk hooggefundeerd landhoofd met een talud. In tegenstelling tot de huidige situatie is hiervoor geen extra overspanning nodig en beperken wij de lengte van het gehele viaduct tot 2x35,5m, waarbij we het principe refuse/rethink hebben toegepast. Wij maken daarbij gebruik van vrijkomende liggers bij de Kromwijkdreef. Aangenomen is dat de liggers een half jaar worden opgeslagen voordat ze op transport gaan. Na plaatsing van de liggers op de onderbouw wordt een in-situ betonnen druklaag aangebracht, idealiter van eco-beton (beton met tot 100% gerecycled toeslagmateriaal); dit kon niet in de MKI-berekening worden verwerkt. In tegenstelling tot het gangbare ontwerp wordt geen eindbalk toegepast, vanuit het principe refuse/rethink. We onderbouwen dat slechts met een (beperkte) verdikking van de druklaag t.p.v. de voegconstructie volstaan kan worden. Ook wordt hierdoor de mogelijkheid tot demontage (modulair/losmaakbaar) groter. Indien het brugdek (zoals nu na 30 jaar) eerder dan 100 jaar wederom functioneel niet voldoet kan het viaduct hierdoor eenvoudiger gedemonteerd worden en zijn de liggers voor een derde leven beschikbaar!

Voor de middenpijler gaan we uit van de ontwerpfilosofie van het bestaande kunstwerk: stalen buispalen als fundering, gedeeltelijk met beton gevuld en voorzien van een oplegbalk. De combinatie van buispalen en beton zorgt voor een lange levensduur en hoog draagvermogen. Hierdoor kan het tussensteunpunt in de toekomst hergebruikt worden. Ook is de stalen buispaal na sloop te hergebruiken of recyclen en wordt in totaliteit op materiaal bespaard.

De prefabliggers in het bestaande Kniplaanviaduct kunnen goed hergebruikt worden in het project InnovA58. Ze worden voor de case dan ook gedemonteerd en afgevoerd naar een opslaglocatie. Deze liggers krijgen zo eveneens een 2e leven (en wellicht 3e of 4e leven).

Verbreding van de A4 (2x4 naar 2x5 rijstroken)
Dwarsdoorsnede verbreding van de Kniplaan