Viaduct A9 Kromwijkdreef
Bij ons onderzoek stuitten wij op vrijkomende liggers in de A9 Gaasperdammerweg. Wij realiseerden ons dat wij via dit project een aantal liggers konden laten demonteren ten behoeve van de mogelijke pilotfase van ons initiatief. De sloop van het viaduct Kromwijkdreef bood deze kans en bouwcombinatie IXAS en Rijkswaterstaat hebben hieraan hun volledige medewerking gegeven. Wij baseren ons eindrapport op dit viaduct, dat tijdens deze haalbaarheidsstudiefase is gesloopt. Door aanleg van de Gaasperdammertunnel in de A9 is dit viaduct overbodig geworden.
Foto’s uit 2013, 2016 en 2019
In de opname uit 2013 zijn de originele viaducten (1980) te zien. De westelijke overspanning van 22,05m gaat met omgekeerde T-liggers over de metrolijn. De overige twee overspanningen gaan over de Kromwijkdreef (in-situ voorgespannen beton). Aan de zuidzijde is in 2015 een bypass gemaakt met 3 overspanningen van omgekeerde T-liggers van 22m en 35,5m lang. De A9 is in zuidelijke richting verschoven over het originele zuidelijke viaduct en de tijdelijke uitbreiding. In 2016 is het noordelijke viaduct gesloopt om plaats te maken voor de tunnel. In 2021 zijn het originele zuidelijke viaduct en de tijdelijke bypass gesloopt.
Wij hebben afgewogen hoe wij met de vrijkomende liggers zouden omgaan. Het viaduct heeft meerdere overspanningen en is ook tussentijds met nieuwere liggers verbreed. De liggers met een kleinere lengte (zie rood dek, figuur Bovenaanzicht viaduct KW155-Kromwijkdreef) kunnen we toepassen in onze pilot voor fase 2; we hebben ervoor gekozen om deze te oogsten. Hierbij was nog keus tussen de 5 jaar oude liggers uit de bypass en de 40 jaar oude liggers uit het oorspronkelijke viaduct. We hebben voor de oude liggers gekozen omdat deze de situatie representeren die we bij opschalen het meest zullen tegenkomen. De liggers met de grote overspanning (35,5m) passen wij toe in onze case, om hiermee voor fase 1 de winst in MKI en kosten te bepalen t.o.v. een traditionele oplossing.