Haalbaarheid
Voor deze innovatie is zowel naar technische- als culturele-, organisatorische-, en financiële haalbaarheid gekeken. In samenwerking met TU Delft is via 29 wetenschappelijke interviews onderzocht wat de belemmeringen zijn voor hergebruik van prefab viaductliggers. De geïnterviewden samen vormen een representatieve afspiegeling van actoren uit het hele werkveld: (sloop)aannemers, opdrachtgevers, vergunningverleners, kennisinstellingen, engineering- & consultancybedrijven en liggerleveranciers.
De grootste belemmeringen zijn: restlevensduur en wet-®elgeving. De geïnterviewden geven aan dat de restlevensduur niet goed te beoordelen is en dat dit een grote belemmering vormt om liggers opnieuw toe te passen in een viaduct. Wij tonen aan dat de levensduur geen probleem is. Ook de veranderde wet-®elgeving van betonnen constructies wordt gezien als grote belemmering. Uit berekeningen van onze combinatie blijkt echter dat liggers die geproduceerd zijn met oudere normen toch voldoen aan geldende richtlijnen. Onwetendheid en het denken in lineaire, op zichzelf staande projecten zijn ook belemmeringen. Uit de interviews blijkt dat nog niet eerder is nagedacht over hergebruik van viaductliggers en dat de bouwsector een lineaire markt is, waarin geld en tijd de belangrijkste factoren zijn. Door het delen van onze ervaringen en vergroten van kennis over hergebruik van liggers dragen wij bij aan een cultuuromslag.
Meer info
Hoe meer bekend is over de toepassing van herbruikbare prefabliggers, hoe beter de infrastructuurmarkt de mogelijkheden kan benutten. We gaan met Rijkswaterstaat in gesprek over het principe “Hergebruik voor Nieuwbouw”. We introduceren ons platform www.liggerbank.nl om marktbreed vraag & aanbod beter op elkaar af te stemmen en gaan verder met de Disk-database van Rijkswaterstaat om herbruikbare liggers uit te slopen viaducten te detecteren. We verschaffen helderheid welke regelgeving toegepast moet worden om herbruikbare liggers voor nieuwe situaties door te rekenen en leggen de aandachtpunten vast voor het demonteren van liggers en het keuren voor vrijgave van herbruikbare liggers met kwaliteitsverklaring. Hergebruik van prefabliggers is daarna door veel partijen te realiseren.
Uit de herberekeningen van onze pilot en case volgt dat de huidige liggers over zowel voldoende momentcapaciteit als dwarskrachtcapaciteit beschikken om in een nieuwe situatie toe te passen. De liggers zijn ook getoetst op vermoeiing. Ook is de scheurwijdte getoetst op basis van toelaatbare spanningswisseling in de voorspanstrengen. Deze toets voldoet ruimschoots, waarmee wordt voldaan aan de duurzaamheidseisen. Daaruit concluderen wij dat hergebruik van fysiek ongewijzigde omgekeerde T-liggers technisch haalbaar is.
Een belemmering is onzekerheid of liggers gedemonteerd kunnen worden voor hergebruik. Om aan te tonen dat dit kan zijn op 6 februari 2021 zes liggers gedemonteerd en naar een opslagterrein getransporteerd (zie bovenstaande header).
Conclusie: er zijn weinig beperkingen. Hergebruik is relatief eenvoudig, snel en herhaaldelijk te realiseren! We kunnen uitstekend aantonen dat prefabliggers geschikt zijn voor hergebruik. En de technologische en economische belemmeringen kunnen we wegnemen, zodat hergebruik eenvoudig, veilig en rendabel wordt binnen reguliere aanbestedingen.
Ons consortium is uitgebreid om de innovatieontwikkeling nog sterker te borgen en na fase 2 opschaling mogelijk te maken. Zo is meer expertise aanwezig voor uitwerking van de businesscase, het voorbereiden van opschaling en is het netwerk vergroot voor potentiële gastprojecten. Ook kunnen we nu een totaaloplossing bieden waarbij de hele cyclus door ervaren partijen wordt ingevuld, van het signaleren van vrijkomende liggers, berekenen, demonteren, transporteren, opslaan, aanpassen en keuren, tot het bouwen van een nieuw viaduct met gebruikte liggers.