Doelstelling
Vanaf 2030 wilt u als Rijkswaterstaat volledig klimaatneutraal en circulair werken.
Impact
De impact op circulariteit is groot. Rijkswaterstaat beheert ca. 1.750 liggerviaducten met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar.
Haalbaarheid
Voor deze innovatie is zowel naar technische- als culturele-, organisatorische-, en financiële haalbaarheid gekeken.
Economisch perspectief
Uit een vergelijk naar investeringskosten voor onze case ‘Viaduct Kniplaan’ blijkt dat de kosten bij hergebruik van prefabliggers lager uitvallen.
Fase 2
Fase 2 bestaat uit het daadwerkelijk opbouwen van een brugdek:
Uitvoering van het haalbaarheidsonderzoek
Onze doelstelling is om een deel van de nieuwe viaducten op te bouwen met prefabliggers die vrijkomen bij demontage van viaducten. Als bijdrage zodat u als Rijkswaterstaat in 2030 volledig klimaatneutraal en circulair kunt werken.
De projectorganisatie is uitgebreid
Aan het consortium Royal HaskoningDHV, Vlasman en SGS zijn in fase 1 twee bedrijven toegevoegd, namelijk Dura Vermeer en Haitsma. Hiermee is het hele traject van ons voorstel geborgd.
Inhoudelijke bevindingen
Het is voor ons logisch om liggers opnieuw te gebruiken. In feite bouwt Rijkswaterstaat al jaren modulaire viaducten, die zijn samengesteld uit geprefabriceerde en in het werk gestorte onderdelen.
Viaduct A9 Kromwijkdreef
Bij ons onderzoek stuitten wij op vrijkomende liggers in de A9 Gaasperdammerweg. Wij realiseerden ons dat wij via dit project een aantal liggers konden laten demonteren ten behoeve van de mogelijke pilotfase van ons initiatief.
Case
Vanuit dit aanbod hebben we gekeken naar de vraagkant. Hiervoor hebben wij de case Viaduct Kniplaan in de A4 Burgerveen-N14 gekozen. Zie de website https://www.